Alle veier fører til Finnair Plus, del I - anvendelsen

- En liten oppsummering av hva du kan anvende Finnair Plus bonus-poengene dine til

 

I dette innlegget har jeg ikke vurdert Finnair sitt lojalitetsprogram opp mot andre flyselskaper sine lojalitetsprogram. Jeg har lang og god erfaring med blant annet SAS Eurobonus og Norwegian Reward, men ingen av disse lojalitetsprogrammene, kan etter min mening sammenlignes med Finnair som har nye fly, rimelige priser på økonomi- og businessbilletter til Asia, god service, gode ruter som dekker mitt behov og ikke minst et lojalitetsprogram som gjør det mulig å ta ut bonusreiser når jeg ønsker det.

Bilde 1. Innsjekking på OSL - Gardermoen. Business/Gold/Platinum/Sapphire/Emerald til venstre og økonomi til høyre.

Hvem har ikke vært på reise og opplevd at man «står og trøkker» i kø ved innsjekking, og så ved sikkerhetskontrollen, og så ved gaten, og så på vei inn i flyet, og så i midtgangen, og så får man kanskje ikke få plass til håndbagasjen som ikke er mer enn de som er inkludert eller det man har betalt ekstra for å få med seg. I tillegg har nok de fleste også opplevd å «skvette» når de oppdager hva det koster å kjøpe seg mat og drikke på flyplasser.

For det er vel ikke unormalt at man har rukket å bli både sulten og tørst, når man etter mye kø og venting endelig er kommet inn i avgangshallen på avreiseflyplassen. I tillegg har man ofte stått opp «alt for tidlig», stressa litt med siste klargjøring, kjørt i 2 timer, leita etter en fornuftig parkering, venta på overfylt shuttle-buss, stressa med å få med seg alle familiens kofferter inn og ut av bussen. Når man omsider har funnet sitt sete om bord på flyet og plassert sin håndbagasje, og endelig sitter inneklemt i et trangt sete og i beste fall har fått en kaffe-kop og tilbud om å kjøpe overpriset mat og drikke.  Da forstår jeg at mange sier; «jeg orker ikke å fly mer enn det jeg må, og spesielt ikke langt».

Overstående er nok for de fleste tilfeller «satt litt på spissen». Men for min egen del, har akkurat disse punktene vært en viktig del av motivasjonen for å samle tilstrekkelig poeng og status slik at selv «billige-reiser» kan oppleves som hyggelig fra start til slutt. Når jeg allikevel helt frivillig uansett ville ha reist minimum en gang i året til Asia, er det ingen grunn til at jeg ikke skal legge reisen til rette på best mulig måte. Når tilretteleggingen blir så bra at hele reisen fra A til Å er behagelig, har reiselysten og reisene økt i takt med økt fokus på status med tilhørende privilegier.

Hva kan man så oppnå ekstra for å unngå store deler av beskrivelsen over, uten at man kjøpe dyre ekstra-tjenester, som ofte legges til billettprisen etter at billetten er bestilt, men før man har fått sluttsummen og betalt?

Jeg vil i dette innlegget fortelle om mine erfaringer med hva du kan oppnå med bonuspoeng i det lojalitetsprogrammet jeg benytter, og som jeg så ofte jeg kan samler poeng til; Finnair Plus. I en senere blogg, vil jeg skrive om hvordan jeg får mest mulig Finnair Plus poeng i hverdange og på reiser.

Tips: Er du på jakt etter fordeler, og ser at du ofte kunne ha valgt Finnair til dine reiser? Ja, da er det bare å få bestilt seg et Finnair Plus kort med en gang. Opptjening av fordeler starter med en gang. Medlemskap er gratis, og alle i familien kan/bør ha sitt eget. Til og med barn (2-17 år) kan få sitt eget Finnair Plus jr. medlemskap. NB! Barn tjerner opp poeng som voksne, men det koster kun 50% når du bruker poengene til bonusreiser. Alle som har meldt seg inn i Finnair Plus får poeng når det reises med Finnair eller et annet OneWorld flyselskap. Eksempler på medlemer i OneWorld er blant annet; American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Qantas, Qatar Airways mfl. Se gjerne www.oneworld.com for en komplett oversikt over flyselskaper som gir Finnair Plus bonuspoeng.

Bilde 2. Finnair Plus Junior, Basic og Gold med Master Card..

 

Ok. Hva er det som er bra? Hvilke fordeler kan man oppnå. Hva kan man «kjøpe» med Finnair Pluss poengene man har opptjent?

Man skiller mellom to typer poeng:

 

Nivåpoeng

Nivåpoeng er for de fleste de viktige poengene. Disse poengene får man kun ved å fly med Finnair eller andre OneWorld selskaper. Nivåpoeng kan du ikke bruke til å «kjøpe» tjenester eller produkter med, men de definerer hvilket Finnair Plus nivå du skal ha. Det er 4 nivåer; Basic, Silver, Gold og Platinum. Nivåpoeng varer i ett år. Oppnår du et høyere nivå før din årsperiode går ut, vil du oppnå fordeler og nytt nivå med en gang og ut neste årsperiode. Oppnår du samme nivå før din årsperiode går ut, opprettholder du samme nivå ut neste årsperiode. Klarer du ikke å oppnå samme nivå før årsperioden går ut, vil du gå ned til det nivået du har klart å oppnå i neste årsperiode. Junior-nivå opererer ikke med nivå. Barn mellom 2 og 17 år, vil være jr. frem til de er 18 år.

For de som reiser svært mye over mange år, finnes det også to lifetime nivåer. Et Gold og et Platinum. Når du først når disse nivåene, beholder du dem på livstid. Alle medlemmer av Finnair Pluss samler lifetime (nivåpoeng) hele tiden. Disse akkumuleres fra første flyvning og så lenge du lever. Lifetime gjeler også fra junior nivå.

Du kan veksle inn bonuspoeng til nivåpoeng. Dette kan ha noe for seg om du ser at du kun mangler noen få nivåpoeng for å beholde eller oppnå ønsket Finnair Plus nivå.

 

Bonuspoeng

Bonuspoeng er poengene du tjener opp fortløpende. Bonuspoeng har «holdbarhet», og vil forsvinne om du ikke bruker dem i løpet av en definert tid. Har du Finnair Platinum nivå, vil du ikke miste opptjente poeng så lenge du har dette nivået.

Bonuspoeng er poengene du samler via alle veier, som til slutt ender opp i din Finnair Plus konto klar til bruk. Jeg vil komme tilbake til mange eksempler på hvordan du kan skaffe deg mange Finnair Plus bonuspoeng i neste blogg. Nivåpoeng, er på mange måter mer verdt enn bonuspoeng. Normalt får man ett bonuspoeng for hvert nivåpoeng som opparbeides, mens det er mange bonuspoeng som ikke gir nivåpoeng.

Bilde 3. Finnair sitt nye Airbus A350 ved gate i Helsinki Vantaa flyplass (HEL), Finland.

 

I påfølgende blogger, skal jeg ta for meg hvordan jeg tjener opp mine Finnair Plus bonuspoeng. Da vil jeg også fortelle litt om hvilken effekt de ulike status-nivåene har på opptjening av nivå- og bonuspoeng, og hvilke fordeler hvert status-nivå gir deg uten at du du må å betale ekstra for det.

Under oppsummerer jeg noen av de punktene jeg mener er viktigst å kjenne til når det kommer til hva du kan bruke dine oppsparte bonuspoeng til. Listen er i prioritert rekkefølge basert på mine subjektive preferanser, og når alt kommer til alt, er det i hovedsak punkt nr. 1 jeg bruker mine bonuspoeng til. Dette vil også jeg beskrive nærmere når jeg skal blogge om planlagt tur til Thailand, sommeren 2018.

Det er selvfølgelig avgjørende hvor mye du reiser. En som reiser mye, vil i større grad ha nok poeng til å ta ut bonusreiser. En som reiser lite, vil ofte ikke ha nok poeng til en bonusreise, men kanskje kun nok til en oppgradering eller et sete-valg. Reiser du imidlertid mye (sånn som meg), mener nok jeg at det gir mest verdi for poengene om bonusreiser bookes til familien (og barn!), mens egen billett kjøpes til full pris for å opparbeide nivå- og bonuspoeng på eget Finnair Plus program.

 

Bonusreiser med Finnair og andre OneWorld flyselskaper

Har du tilstrekkelig med poeng, kan du booke deg bonusreiser. Verdien som flyselskapet har priset billetten din til slipper du unna, men du må betale skatter og avgifter for bonusreisen. Det er mulig å bestille enveis reiser og tur-retur reiser i økonomi- og businessklasse. For en tur-retur i økonomi-klasse innad i Nord-Europa, betaler du 19 000 bonuspoeng. For en tur-retur i business til Nord-Amerika eller Asia, betaler du 198 000 bonuspoeng. For medlemmer av Finnair Junior, er de halv pris, henholdsvis 10 000 og 100 000 bonuspoeng. Husk at det er full opptjening for barn i Finnair Junior, mens det er halv pris når poeng benyttes til bonusreiser for Finnair Junior!

Om du ønsker å bruke dine bonuspoeng til å fly med andre OneWorld flyselskaper, er det fint mulig. Normalt koster det noe flere poeng enn om du bruker de hos Finnair. På den andre siden, får du da tilgang til et verdensomspennende rutenettverk hvor Finnair ikke selv opererer. Sjekk Finnair sine sider for mer informasjon. Der finnes også kalkulator for beregning av hva akkurat din planlagte reise vil koste med Finnair Plus bonuspoeng

 

Oppgradering av reise-klasse

Om du ser for deg at du ikke kommer til å spare opp nok poeng til å ta ut «drømme-reisen» på poeng, vil en oppgradering av reise-klasse kunne være aktuelt. Oppgradering fungerer slik at du først kjøper billett i økonomi-klasse. Senere kan du søke opp om det er ledige plasser for oppgradering til business-klasse på web-siden til Finnair. Alternativt kan du også spørre om poengoppgradering ved sjekk-inn skranke eller ved gate. Oppgradering skjer pr. flyreise (leg), og ligger fra 7 500 poeng for flyvninger i Nord-Europa til 50 000 poeng til/fra Nord-Amerika og Asia. Har du ikke nok poeng til å oppgradere hele reisen, kan du for eksempel bare oppgradere en av flyvningene, slik at du får godt mat og drikke, et godt sete og flere timer søvn på vei hjem fra fjerne destinasjoner.

Bilde 4. Business-sete i Finnair sitt nye Airbus A350.

 

Setevalg og Comfort-sete

Når økonomi-klasse billetten er bestilt, får man i utgangspunktet vente til sjekk-inn før man får vite hvilket sete man kan velge. Da er det normalt kun de minst attraktive setene igjen. Er man flere personer i reisefølge, kan man også risikere at man ikke får sitte på samme sete-rad. Vi har alle våre preferanser når det kommer til hvor i flyet man helst ønsker å sitte. Noen (som meg) foretrekker vindu-sete, mens andre foretrekker midtgang for å få bedre plass til kropp og ben. Andre er opptatt av å sitte ved midtgangen for kunne gå på toalettet uten å forstyrre medpassasjerer. Noen foretrekker å sitte langt bak, noen foran, og noen ved nødutgangene på grunn av bedre benplass. Finnair har definert at de første økonomi-klasse setene i kabinen er å foretrekke.  Har man bonuspoeng, kan man bruke av disse til å reservere ønsket sete. Det koster fra 2 000 bonuspoeng på en Europa flyreise å reservere et midt-sete til 15 000 bonuspoeng for et Comfort-sete på interkontinentale flyreiser. Comfort-setene er lengst frem i kabinen, bak business-setene, men foran de foretrukne setene.   

 

Jeg velger alltid seter så langt frem i flyet jeg kan. Det er flere grunner til at jeg ønsker å sitte lengst frem;

1.      Jo lengre fremme du sitter i flyet, jo raskere kommer du deg normalt både inn og ut av flyet. Husk at dette normalt også gjelder ved en svært sjelden evakuering.

2.      Jo lengre fremme du sitter i flyet, jo mindre opplever jeg at du hører støy fra motorene. Det er min subjektive opplevelse, men det er kanskje ikke unaturlig siden du da normalt sitter før motorene og lyden.

3.      Jo lengre fremme du sitter i flyet, jo mindre opplever jeg at det vibrerer og rister. Du unngår ikke turbulens, men en roligere flyreise opplever jeg at det er.

4.      Jo lengre fremme du sitter i flyet, jo raskere får du normalt servering. Er du sliten og trøtt, kan det være greit å raskt få den serveringen man skal ha/maten man ønsker å kjøpe, slik at du raskere kan falle til ro og få deg litt søvn.

5.      Jo lengre fremme du sitter i flyet, jo større er sjansen for at den maten eller de varene du ønsker er tilgjengelig. Sitter du på siste rad, er det ofte ikke så mye å velge mellom. På enkelte flyvninger i Europa, har jeg erfart at betjeningen for eksempel har gått tom for øl før siste sete-rad er nådd.

6.      Og sist, men for enkelte ikke minst viktig. Får du seter ved siden av do-dør, serverings område el, så vil du ha stor trafikk rundt setet ditt på det meste av flygningen.

For gode råd om hvilke seter som er gode og hvilke seter som er dårlige, vil jeg anbefale deg å bruke SeatGuru by Tripadvisor (www.seatguru.com). På denne web-siden kan du søke opp flyselskap og rutenummer. Da får du en oversikt over alle setene i hele fly-kabinen. Det er ofte bilder og kommentarer knyttet til de ulike modellene og sete-konfigurasjonene.

 

Ekstra bagasje

Noen ganger har du kanskje kjøpt rimelige billetter uten mulighet for å sjekke inn bagasje i prisen. Andre ganger har du behov for å ta med deg en ekstra innsjekket bagasje. Hvem har vel ikke hatt behov for en ekstra innsjekket bagasje på vei hjem fra reser med gode muligheter for shopping? En ekstra innsjekket bagasje koster fra 10 000 bonuspoeng på flyvninger i Skandinavia til 20 000 bonuspoeng på interkontinentale flyvninger.

(Listen er ikke uttømmende. Sjekk gjerne www.finnair.no for en komplett oversikt.)

 

I tillegg til å tjene opp bonuspoeng, kan du kjøpe poeng, gi bort og motta bonuspoeng til/fra familiemedlemmer. Fra tid til annen er det kampanjer, hvor du får kjøpt bonuspoeng til en sterkt rabatert pris. Disse kampanjene er kun tilgjengelig for Finnair Plus medlemmer. Personlig synes jeg det er mer givende å kjøpe en flytur til London for å oppnå de siste bonus-poengene du trenger fremfor å kjøpe poengene. Det er kanskje ikke rimeligere, men etter min mening gir det vesentlig mer verdi og opplevelse for pengene. Dette er spesielt aktuelt når du har Finnair Gold eller Finnair Platinum status, da det gir deg masse ekstra gratis, selv på økonomi-billetter.


Bilde 5. God utsikt fra Finnair sin Schengen-lounge, ut på en travel Helsinki Vantaa flyplass (HEL), Finland. 

 

Nå som du har fått noen tips om hva du kan anvende Finnair Plus bonuspoeng til, er det bare å begynne å samle og spare poeng.

Alt starter med innmelding i lojalitetsprogrammet; Finnair Plus.

 

#ferie #nytelse #status #oppgradering #verdi #prioritert #businessklasse #businessclass #biz #luksus #reise #fly #poeng #finnair #finnairplus #finnairplusgold #oneworld #oneworldsapphire #bonuspoeng #nivåpoeng #flyselskap #finnland #helsinki #helsingfors #vantaa #airbus #airbusa350

 

View my JetItUp infographic

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Jørn Aasland

Jørn Aasland

47, Tønsberg

Reiseglad mann med sans flyselskaper, flyplasser, hoteller, fordelsprogrammer, privilegier, god økonomi, smarte kjøp og verdi for pengene.










Flag Counter

Kategorier

Arkiv

hits